lördag 10 augusti 2013

V75 Skellefteå

Hej allesammans!
Vad roligt det är att så många tittar in här ändå. Då vet jag att jag gör något som folk tycker är intressant. Skulle vara roligt att veta vilka som läser för det är ju några hundra per gång som jag lägger ut tips :)
Det var så jävla märkligt här i veckan. Jag har ju skrivit mycket om sydaffe och skojat lite granna. Helt plötsligt så retweetar en person mig som inte följer mig och som jag fått reda på i efterhand är misstänkt för att ligga bakom spelrobothärvan. Väldigt skumt vet ju knappt om jag vågar skriva ut några tips. Han kanske håller koll på mig nu? Haha :)

Avd1) 6 Ulm Karsk är väldigt snabb ut och det är inte omöjligt att han får ledningen. Men även 1 Amiral d'inverne är snabb ut och 3 Oracle Kronos. Den sistnämnde har vikit ner sig några gånger på sistonde men han är klart bäst på kort distans och kan bli giftig om man bestämmer sig för att köra där. Men han är nog inte sämre med en smörresa på 6 Ulm karsk. 1 Amiral d'inverne är verkligen formstark och Bergh tror på hästen så den är given för den hamnar fint till härifrån. 9 Tresor d'inverne har varit jättebra i sina två starter i år. Senast var han inte långt efter en så bra häst som Mellby Viking. Han har nog gått framåt jättemkt med de loppen i kroppen eftersom han bara startat två gånger sen december förra året. Jag vill även ha med 8 My love Star som är härdad i tuffa gäng. Hon har ett uruselt läge men går bra oavsett position. 11 Celeber Sund och 12 Greenstar får normalt sett svårt att komma in i matchen men vid rejält överpace är det inte omöjligt att de kan vara med på målfotot för båda har sett formstarka ut. Men de är inte särskilt tidiga på lägena när det är kort distans.

3-6-9-1-8-4-12-11-7-5-10-2

Avd 2) Ett ganska ojämnt lopp där det är få som höjer sig. Jag tror att 2 Berkut Boko är vinnaren. Han har fått bästa läget av de som kan utmana om segern. Var jättebra i två heatlopp senast och vid vinsten avancerade han  utan rygg i tredjespår  900meter kvar och bara gled undan. Han imponerade på mig och den värsta konkurrenten 12 Crooked har ju ett uruselt läge och det ska hända mycket om han ska komma till därifrån. Just Crooked har mött fyraåriga kulltoppar och gjort det bra. Med ett bättre läge hade han varit given. Bakom dessa känns det svalt även om 6 Monterrey var fin vid vinsten senast men han står ganska hårt inne i loppet och Svensson låg ganska lågt. 1 Zagros Boko skulle kunna få loppet här då den är snabb ut men där tror jag man släpper till 2 Berkut Boko om den sätter press även om tränaren sagt att man vill se hästen i ledning. 4 Milan Töll är en spurtstark rackare som kan skrälla med en smygare eller om den rent av kan ta sig till ledningen liksom 5 Love deluxe som dock var skitdålig senast men kan jävligt mycket i ljusa stunder.

2-1-4-5-12-6-11-7-3-10-9-8

Avd 3) Ett jättefint kallblodslopp som kryddas av att några av elitkallbloden från Finland gör resan över gränsen. Förra året vann Faksen J:R då han sluggade sig förbi Hallsta Lotus den sista biten. Eftersom det är openstretch så är det inte helt omöjligt att samma sak kan hända igen. 1 Månprinsen A.M är ju hur bra som helst men han har inte varit som bäst i sina två senaste starter och jag tror inte han kan öppna tillräckligt snabbt för att få ledningen eller ryggledaren. 5 Turbo Urpo är den spelvärda skrällen i loppet. Han är ruggigt snabb från start och utmanade Hallsta Lotus i senaste starten. Han kan bli livsfarlig med rygg ledaren. För det troliga är ju ändå att Hallsta Lotus får anföra och då kan han vara sårbar om turbo Urpo liftar med. 4 Faksen J:R är ju också mycket spurtstark och har hittat formen precis som förra året och känns tidigt. Den finske gästen 7 Marat var tvåa bakom Lotus förra året på Umåker men hade då inget med segerstriden att göra trots en smörresa ryggledaren. Jag har kollat honom i finska lopparkivet och han har inte imponerat på mig. Man ska ha i åtanke att han är riktigt snabb ut även han från start men jag tror turbo Urpo är snabbare.

3-5-4-1-7-6-8-2

Avd 4) Det här är dagens mest öppna lopp. Klass 2 och lång distans här tar jag alla och hoppas på en skräll även om det finns fyra som höjer sig lite över de andra. Tipset till 6 Kiss goodbye som är startsnabb och har sett riktigt bra ut i sina starter i Finland. Kommer han till ledningen så är mycket vunnet men han lär inte få sitta ifred för det finns flera som lever på styrkan. 8 Big dog online gillar jag och han klättrade över hästar som fastlåst senast och här är det toppform som lyser igenom. 7 Cross section är en bra häst som vunnit på rejält sätt och tål att göra jobbet själv. Risken är att han kommer få sätta upp tempot i dödens och det är inte säkert att det räcker på v75 att vinna därifrån då måste han vara grymt bra för att stå emot smygkörda. 11 Staro Greenriver har varit ute i ganska tuffa gäng och kan nog få en ganska bra resa tror jag. Läget gör inte lika mycket när det är lång distans. Ska jag nämna en skräll bakom är det 4 Victory va bene som är snabb ut och kan få loppet bakom Kiss goodbye. Har man något sparat på upploppet avslutar den bra på open stretch.

5-8-7-11-3-1-4-2-10-12-9-5

Avd 5) Det här loppet vinner nog 11 Bradley om han går felfritt. Men han är inte så van vid voltstart så jag tar med två till jag tror på. Men jag skulle nog uppskatta segerchansen till 80%. Han har varit ute i stentuffa gäng och vunnit på övetygande vis men har startgalopperat med bil för nån start sen så man vet aldrig. 12 Narold Vox gillar jag verkligen och han står på tur för att vinna V75 snart varit tvåa bakom Ops flirt på Östersund och gått bra varje gång. 5 Count response är den enda starthästen jag tror på. Han överttygade verkligen på mig senast i förvisso billigt gäng men han har bara drog ifrån trots dödens resa. 7 Capac Boko är nog ledaren men jag har ändå svårt att tro på honom av det han visat. Tränaren säger dock han biter ifrån sig bra från ledningen så vill man ha ledaren strecka honom. 1 Andreas Sisu är Petri Salmelas bästa chans men jag tror knappast han kan hålla ledningen men kanske kan få rygg ledaren och påsåvis bli farlig men jag är ändå osäker på vart han hamnar härifrån så springspårshästarna är snabba ut.

11-12-5-7-1-3-15-13-2-8-10-6-4-9

Avd 6) Jag har inte ens orkat ranka det här loppet. 15 Nahar vinner det här loppet lätt. Förra året var han målfotoslagen i det här loppet av caballion och då var de mil före övriga hästar. Caballion är nu struken och ingen kan ens utmana. Jacky glide hörde jag någon på aftonbladet som uttala sig om men han har ju druckit starksprit eller nåt som tror den ska utmana elitloppsvinnaren. Jacky Glide är långsam ut och Nahar är ikapp henne tidigt.. Tror inte det va.. Det enda är om Nahar skulle galoppera men jag tror inte han gör det. Bergh kan ta det lugnt från start och ändå vinna med 30 meter. 14 Parkin är också bra men lika start mot Nahar är för tufft helt enkelt.

15 outstanding!

Avd 7) Tätstriden är lite svåranalyserad här då det inte är många startraketer med. Jag tror att 7 Manstone's Classic kan ta ledningen här. Han var mycket fin i ny regi näst senast. Men jag tror man släpper till den som är först fram att överta av 2 outlaw merci och 3 Robin Ru som varit rikigt bra på sistonde och jag tror det står mellan dessa två. Jag rankar 3 Robin Ru först eftersom att han har övertygat i dödenssegrar och spurtade mycket bra som trea senast bakom rocky Winner. Outlaw merci var ute i meriterat gäng näst senast då han vann och han vann även i Finland senast men jag tycker inte aktionen var helt perfekt i slutskedet då. Så fördel Robin Ru är slutsatsen. Jag läste dock i ronden att 2 outlaw merci eventuellt ska gå barfota runt om för första gången i år så håll koll på detta.

3-2-7-11-12-4-8-1-6-10-9-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar